שאלות ותשובות נפוצות

שאלות ותשובות בענייני גנטיקה ולבקנות

אביגיל לונדון בעלת תואר שני בייעוץ גנטי וחברה בעמותת מדעת עונה על שאלות של הורים לילדים עם לבקנות.

1. קצת על מונחים בסיסיים שנתקלים בהם בתהליך האבחון הגנטי: מה זה רצסיבי-אוטוזומלי? מה זה דומיננטי? מה זה הטרוזיגוט?
הסבר כללי על תורשה ומושגים בסיסיים בתחום גנטיקה ולבקנות:
התכונות שלנו נקבעות על ידי גנים, שהם בעצם חתיכות DNA שנותנות את ההוראות לבניית הגוף שלנו. הגנים מרכיבים חלק מהכרומוזומים שלנו, שהם מקטעי DNA ענקיים שמלופפים על חלבונים. מכל גן יש לנו שני עותקים (alleles)- אחד מגיע מהאב ושני מהאם. פרט שיש לו שני עותקים זהים של גן מסוים נקרא הומוזיגוט. פרט שיש לו שני עותקים שונים של הגן נקרא הטרוזיגוט. חשוב להדגיש, המונחים הטרו/הומוזיגוט מתייחסים לגן מסוים (ולא לכלל הגנום). יש תכונות שמתבטאות במצב הומוזיגוטי בלבד- ואז זוהי תכונה רצסיבית. כלומר, כדי שתכונה רצסיבית תתבטא (מקובל לסמנה באות קטנה, כמו b בתמונה המצורפת) צריך ששני העותקים של הגן יהיו זהים (bb). בתכונה רצסיבית, כאשר יש שני עותקים שונים (הטרוזיגוטי ,Bb), הפרט יהיה נשא של התכונה אך היא לא תבוא לידי ביטוי. תכונה דומיננטית מתבטאת גם במצב הטרוזיגוטי (Bb) וגם במצב הומוזיגוטי (BB)- כלומר מספיק עותק אחד של הגן שיהיה קיים כדי שהתכונה תתבטא.
המונח אוטוזומלי (autosomal) מתייחס לכך שהגן יושב על כרומוזום שאינו כרומוזום מין. לאדם יש 22 זוגות כרומוזומים אוטוזומליים + זוג כרומוזומי מין (X/X, X/Y) ברוב רובם של תאי הגוף. אופן התורשה של גנים שיושבים על כרומוזומי המין, שונה מתורשה אוטוזומלית.
מוטציה היא שינוי ברצף ה- DNA. מוטציה עשויה להיות מועילה, נייטרלית ולעתים מזיקה. במקרים מסוימים מוטציה עשויה לגרום לבעיה רפואית, למשל ללבקנות.

2. קצת על תהליך ההורשה של לבקנות: מה הן ההסתברויות להוליד ילד לבקן? להוליד ילד נשא? אילו בדיקות ניתן לבצע ולמי מומלץ לבצע אותן?
לבקנות היא לקות גנטית מולדת הקיימת בשכיחויות משתנות בכל רחבי העולם. שכיחותה הכללית מוערכת בכ 1:17000 לידות. בארץ, לבקנות שכיחה יותר בקרב יוצאי צפון-אפריקה ובעיקר אצל יהודים יוצאי מרוקו, אצלם השכיחות היא כ 1:10000 לידות. זאת הסטטיסטיקה הכללית כאשר אין מידע ספציפי על הגנים ללבקנות במשפחה. כאשר התסמונת אוטוזומלית רציסיבית, במידה ושני ההורים הטרוזיגוטים (נשאים), יש בכל הריון סיכוי של כ- 25% ללדת ילד לבקן. הסיכוי להוליד ילד נשא במצב זה הוא 50%, אבל אין לכך משמעות קלינית, שכן ילד נשא (כמו הוריו) לא יהיה לבקן (מחלה רציסיבית).

3. מה ההבדלים מבחינת המופע וההשלכות הבריאותיות בין סוגי הלבקנות השונים ? OCA2 HPS OCA1b, OCA1a ? האם יש קורלציה בין סוג הלבקנות לבין חדות הראיה, צבע השיער והעור?
ישנם סוגים שונים של לבקנות בדרגות חומרה שונות. צורת הלבקנות הנפוצה יותר נקראת OCA1 (Oculocutaneous albinism) (אוטוזומלית רציסיבית) ויש לה צורה עם תסמינים חמורים יותר (OCA1a) וצורה עם תסמינים קלים יותר (OCA1b). בOCA1a מופיע שיער לבן, עיניים שקופות, חוסר יכולת להשתזף, ניסטגמוס (Nystagmus) שנמצא בקורלציה לירידה בחדות הראייה. הצורה הקלה מתבטאת בשיער לבן שמצהיב עם השנים, יש יכולת מועטה לשיזוף והניסטגמוס קל יותר. סיווג הלבקנות נעשה על פי חומרת התבטאות התסמינים, אבל ישנה קורלציה (מתאם) בין סוג המוטציה לבין התסמינים והסיווג. OCA2 היא סוג אחר, בה התסמינים דומים ל-1 אך מצליחים עם השנים לקבל מעט שיזוף והפגיעה בראייה פחות חמורה מבסוג 1. HSP- Hermansky-Pudlak syndrome זו תסמונת הכוללת בין השאר לבקנות אך גם מאפיינים נוספים כמו בעיות בקרישת הדם ודימומים.

4. האם יש הבדלים בשכיחות לבקנות בקרב עדות שונות בישראל?
בהחלט! ישנה מוטציה עיקרית שנפוצה בקרב יוצאי מרוקו (1:40 יהיה נשא), מלבד זאת נמצאו מוטציות אצל יוצאי טוניס, לוב, כפרים ערביים נוצרים, יהודים אשכנזים.

5. האם יכולים להופיע ביטויי לבקנות שונים בקרב אחים ששניהם לבקנים (צבע עור ושיער, חדות ראיה)?
ככל הידוע לי, לא אמור להיות הבדל בחומרת התסמינים. מבחינה גנטית, אחים בדרך כלל יחלקו מוטציות זהות ולכן חומרת התסמונת תהיה דומה.

6. במידה וזוג הורים לא מתכננים ילדים נוספים, האם אבחון גנטי הוא בעל משמעות עבור חייו של ילדם הלבקן?
יש חשיבות בזיהוי המוטציה לקרובי משפחה רחוקים יותר, כמו דודים ובני דודים, וכן לילדים לכשירצו ללדת ילדים משל עצמם.

7. מדוע עבור תהליך האבחון הגנטי במקרים מסוימים נדרש ריצוף גנטי מלא (ויקר) בעוד במקרים אחרים נדרשת בדיקה פשוטה יחסית?
במרבית המקרים המוטציה שמופיעה היא מוטציה מוכרת וידועה. כאשר מדובר על מוצא עדתי מסוים, נהוג לבדוק ראשית את המוטציה (או מוטציות) האופייניות לאותו המוצא. במידה והתשובה שלילית, וקיימת לבקנות, יש לערוך בדיקת ריצוף כדי לאתר את המוטציה במשפחה. זו בדיקה מורכבת ויקרה יותר. באופן כללי, עם הזמן בדיקות אלו נעשות זולות יותר ביחס לעבר.

8. האם שיטת התרפיה גנטית שנחקרה בבעלי חיים ונראית מבטיחה לטיפול באלבניזים בעתיד כלשהו…. מתאימה גם ל oca1a ?
לצערי אנחנו עדיין רחוקים מיישום של תרפיה גנטית. תיאורטית אין סיבה שלא תתאים לסוג זה.

9. במידה ולא נמצאה הסיבה הגנטית ללבקנות אצל אחד ההורים של הילד הלבקן – כל כמה זמן יש טעם לבדוק שוב?
התשובה תלויה באילו בדיקות נעשו להורים. בכל מקרה, מומלץ לפנות למכון גנטי לפני כל הריון נוסף.

10. האם ניסטגמוס אצל לבקנים הינה גנטית? אם כן, מה ההבדל בין התופעה אצל לבקנים לבין ניסטגמוס אצל לא לבקנים?
כאמור, ניסטגמוס הוא אחד המאפיינים של לבקנים, וכאמור מופיע בקורלציה לירידה בחדות הראייה. כיוון שנובע גם הוא מאותה פגיעה גנטית- אפשר לומר שגם הניסטגמוס גנטי בלבקנות. ניסטגמוס הוא תנועות מהירות ולא רצוניות של העיניים. הוא יכול להופיע במצבים ותסמונות גנטיות שונות ולא רק אצל לבקנים. אינני בקיאה ברפואת עיניים מספיק כדי לדעת אם יש שוני בפיזיולוגיה או בטיפול בניסטגמוס שיש לו מקורות שונים.

11. האם לבקנות יכולה להתבטא בעוד מופעים מלבד חוסר פיגמנטציה ולקות ראיה?
לבקנות מסוג OCA כוללת הפרעה בפיגמנטציה ובעיניים בלבד. כפי שתארתי, לבקנות יכולה לנבוע מפגיעה בגנים שונים, שבחלקם הפגיעה משפיעה על מערכות נוספות- למשל HPS שהזכרנו. לבקנות יכולה גם להיגרם מפגיעה גנטית רחבה יותר מגן יחיד (למשל מקטע חסר בכרומוזום) ואז עלולה להתבטא עם הפרעות נוספות.